Voor Home klik op het Vino Amore logo! info@vinoamore.nl

Vino Amore

Ton Koopman vlogt en dat is mooi om te zien!

Ton Koopman vlogt

Ton Koopman vlogt en dat is mooi om te zien!

Ton Koopman vlogt & Johann Sebastian Bach

Als medeoprichter, oud-voorzitter en lid van het comité van aanbeveling van de Stichting Dutch Baroque blijven wij natuurlijk geïnteresseerd in het wel en wee van Ton Koopman en Gerard de Wit. Zie ook de oudere berichten op onze website:

Ton Koopman vlogt!

Ton Koopman (1944) is een van de laatste grote oude muziek-pioniers van het eerste uur. Tijdens zijn loopbaan als organist, klavecinist, dirigent en onderzoeker groeide Johann Sebastian Bach uit tot het epicentrum van zijn werk én leven. Maar hij gaf ook Bachs voorganger Dietrich Buxtehude zijn rechtmatige plek in de muziekgeschiedenis. ‘Hij brengt oude muziek tot leven in een unieke en herkenbare Koopman-stijl’, schreef een Amerikaanse recensent. Koopman blijft trouw aan de ideeën van de componist: Bach moet klinken als Bach, Buxtehude als Buxtehude.

Ton Koopman vlogt en Johann Sebastian Bach

Ton Koopman werd in 1944 geboren in Zwolle als zoon van een katholieke middenstander die muziek maakte in een jazzcombo. ‘Wanneer hij speelde, zag ik een licht in zijn ogen dat er anders niet was. Dat moet door de muziek komen, dacht ik. Die kunst wilde ik me ook eigen maken.’
Op zijn tiende zong hij als koorknaap voor het eerst in Bachs Matthäus-Passion. ‘Een overrompelende ervaring’, zegt Koopman. ‘Niet alleen door luide koorpassages, zoals “Sind Blitze, sind Donner”, maar ook door de manier waarop het verstilde “Erbarme dich” het lichaam binnendringt, door de aderen ruist om tenslotte het hart te bereiken.’ Vanaf dat moment zou een groot deel van zijn leven gewijd zijn aan Bach, van wie hij onder meer alle cantates opnam. ‘Bach is de Michelangelo van de muziek’, vindt Koopman. Met zijn leraar Gustav Leonhardt en Frans Brüggen legde hij de basis voor de rijke oude muziektraditie waar Nederland wereldroem mee oogstte.

Ton Koopman vlogt – de meester in actie

Ton Koopman vlogt – Amsterdam Baroque Orchestra & Choir

In 1979 richtte Ton Koopman het Amsterdam Baroque Orchestra op, waaraan in 1992 het Amsterdam Baroque Choir werd toegevoegd. Als Amsterdam Baroque Orchestra & Choir verwierf het al snel wereldfaam als een leidend ensemble op het gebied van de authentieke uitvoeringspraktijk. Het repertoire van ABO&C beslaat de periode van vroeg-Barok tot laat-Classicisme. Het ensemble trad onder meer op in Het Concertgebouw, Théatre des Champs-Elysées én Salle Pleyel in Parijs, Barbican en Royal Albert Hall in Londen, Musikverein en Konzerthaus in Wenen, de Philharmonie in Berlijn, het Lincoln Center en Carnegie Hall in New York, Suntory Hall in Tokyo én in Brussel, Milaan, Madrid, Rome, Salzburg, Copenhagen, Lissabon, München en Athene.

Wat een leuk interview!

Ton Koopman vlogt – Klavecinist en organist

Ton Koopman heeft een uitgebreid repertoire; als klavecinist en organist voert hij muziek uit van Renaissance tot en met het Classicisme. Hij speelde in ‘s werelds meest prestigieuze concertzalen en, als organist, heeft Ton Koopman op de belangrijkste historische instrumenten van Europa gespeeld.

Ton Koopman vlogt – Gastdirigent

Ton Koopman is een veelgevraagde gastdirigent en heeft samengewerkt met wereldberoemde orkesten, zoals de Berliner Philharmoniker, New York Philharmonic, Müncher Philharmoniker, Chicago Symphony, San Francisco Symphony, Koninklijk Concertgebouw Orkest, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, DSO Berlin, Tonhalle Orchestra Zürich, Orchestre Philharmonique de Radio France Paris, Wiener Symphoniker, Boston Symphony en Cleveland Orchestra. Met ABO&C verkent Ton Koopman de barokke en classicistische periode en als dirigent bij moderne orkesten eveneens de vroeg-romantische.

Ton Koopman vlogt – Opnames

Ton Koopmans uiteenlopende muzikale activiteiten als solist, begeleider, continuospeler en dirigent zijn door de jaren heen vastgelegd op verschillende platenlabels, zoals Erato, Teldec, Sony, Philips en DGG. In 2003 richtte hij zijn eigen platenlabel op (Antoine Marchand), dat gedistribueerd wordt door Challenge Classics.
Van 1994 tot 2004 heeft Ton Koopman met het ABO&C gewerkt aan zijn ‘mammoetproject’: het uitvoeren en opnemen van alle overgeleverde cantates van J.S. Bach. Voor dit bijzondere Bachproject werden hem verschillende prijzen toegekend, onder andere de Deutsche Schallplattenpreis ‘Echo Klassik’, de BBC Award 2008 en de Prix Hector Berlioz. In 2004 werd aan Ton Koopman, als eerste, de VSCD Klassieke Muziekprijs toegekend.
Na het opnemen van de Bach cantates met Amsterdam Baroque Orchestra & Choir begon Ton Koopman aan zijn volgende grote project: het uitvoeren en opnemen van het gehele overgeleverde oeuvre van Dieterich Buxtehude, één van de grote voorbeelden van de jonge Johann Sebastian Bach. De editie bestaat uit 31 cd’s, waarvan de laatste verscheen in 2014.

Ton Koopman vlogt

Bach

Ton Koopman vlogt – Wetenschapper en docent

Ton Koopman publiceert regelmatig. Hij verzorgde een nieuwe uitgave van alle 16 orgelconcerten van Georg Friedrich Händel voor Breitkopf & Härtel en van Händel’s Messiah en Buxtehude’s Das Jüngste Gericht voor Carus Verlag. Ton Koopman is voorzitter van het Internationale Buxtehude Gesellschaft. In mei 2019 is hij benoemd tot President van het Bach Archiv in Leipzig.
In het Bach-herdenkingsjaar 2000 werd hem een eredoctoraat van de Universiteit Utrecht verleend, vanwege zijn uitnemende bijdragen aan het onderzoek naar en de vertolking van het religieuze oeuvre van J.S. Bach. In 2006 ontving hij de Bach-prijs van de stad Leipzig. In 2012 werd hem de Buxtehude-Preis van de stad Lübeck uitgereikt en in 2014 ontving Ton Koopman de Bach-prijs van de Royal Academy of Music in Londen. In 2016 ontving hij een ereprofessoraat aan de Musikhochschule Lübeck en werd hij Honorair Artistiek adviseur van Guangzhou Opera House. In 2017 ontving Ton Koopman de Edison oeuvre award. Koopman heeft ruim 25 jaar lesgegeven aan het koninklijk conservatorium in Den Haag, is emeritus professor Universiteit Leiden, erelid van de Royal Academy of Music in Londen en artistiek directeur van het Franse muziekfestival ‘Itinéraire Baroque’.

Gustav Leonhardt

Ton Koopman vlogt – Stichting Dutch Baroque – comité van aanbeveling

Ton Koopman vlogt

Prof. dr. Ton Koopman

Prof. dr. Ton Koopman – musicus, muziekwetenschapper, dirigent, organist, klavecinist en muziekpedagoog – Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Vanwege zijn opmerkelijke speelvaardigheid op orgel en klavecimbel ontving hij tweemaal de Prix d’Excellence. In 1979 richtte hij het Amsterdam Baroque Orchestra op, waaraan in 1992 het Amsterdam Baroque Choir werd toegevoegd. In het Bach-herdenkingsjaar 2000 werd hem een eredoctoraat van de Universiteit Utrecht verleend, vanwege zijn uitnemende bijdragen aan het onderzoek naar en de vertolking van het religieuze oeuvre van J.S.Bach. In 2004 werd aan Ton Koopman, als eerste, de VSCD Klassieke Muziekprijs toegekend. In 2006 ontving hij de Bach-medaille van de stad Leipzig. In september 2012 werd hem de Buxtehude-Preis van de stad Lübeck uitgereikt.

Prof. dr. Albert Clement

Prof. dr. Albert Clement is hoogleraar muziekwetenschap, organist, en theoloog. Hij behaalde in 1986 en 1988 resp. de diploma’s Docerend en Uitvoerend Musicus orgel aan het Brabants Conservatorium bij Bram Beekman. Nog als student volgde hij actief Masterclasses bij Ton Koopman, Ludger Lohmann en Wolfgang Rübsam. Hij studeerde voorts musicologie in Utrecht, theologie in Leiden en promoveerde in 1989 (cum laude) in Utrecht op een proefschrift over Bach (promotor: prof. dr. Willem Elders). Sinds 2004 is hij daar zelf hoogleraar. In hetzelfde jaar stond hij aan de wieg van UNIVERSITY COLLEGE ROOSEVELT, dat hij vanaf 2003 hielp oprichten en waar hij sindsdien hoofd is van de muziekafdeling. Het is de enige universitaire muziekafdeling in Nederland waaraan naast musicologie ook muziekpraktijk kan worden gestudeerd. Clement is een internationaal erkend expert op het gebied van barokmuziek en een vooraanstaand Bach-specialist. Hij was onder meer voorzitter van de Internationale Arbeitsgemeinschaft für theologische Bachforschung E.V. (Sitz Heidelberg). Meer dan 350 publicaties staan op zijn naam. Op dit moment werkt hij aan monografieën over twee componisten die zijn bijzondere belangstelling hebben: Johann Sebastian Bach en Felix Mendelssohn Bartholdy. Voorts leidt hij onder meer een internationaal Bach-project dat tot doel heeft, de zo genoemde ‘Bach-bijbel’, een commentaar van Abraham Calov waarin de componist zelf honderden aantekeningen heeft gemaakt, in facsimile uit te brengen (inmiddels gebeurd), vergezeld van een commentaarband (te verschijnen in 2019). Als hoogleraar heeft hij een grote, internationale kring van promovendi, van wie drie het zelf tot hoogleraar brachten. Zie https://www.uu.nl/staff/AAClement/0 (Research).

Govert Jan Bach

Govert Jan Bach is verre familie van Johann Sebastian door zijn afstamming van Stamvader Bach te Wechmar. Hij werkte 40 jaar in de GGZ als pastoraal psycholoog en zette steeds vaker muziek in bij de behandelingen. Hij specia-liseerde zich in J.S. Bach en schreef 5 luisterboeken over de Matthàus, de Johannes Passion, het Weihnachtsoratorium en over Luther & Bach, dat in het Duits werd vertaald. Zijn Luisterboek Matthàus Passion stond in maart 2013 op de eerste plaats van best verkochte CD´s. Hij ontving het Gouden Label. Onderzoek deed hij naar de beleving van de Matthàus Passion door een seculier publiek. Hij organiseerde hij symposia over Bach, Schumann en Liszt onder meer in Paradiso Amsterdam en geeft een doorgaande cursus over de Duitse muziek onder de noemer van ‘Von Bingen tot Stockhausen’.  Govert Jan is programmamaker van het werkdagelijkse programma ‘Geen dag zonder Bach’ bij de Concertzender.  Sinds 1970 is zeer geporteerd voor de HIP, de authentieke aanpak voor alle muziek tot 1940. Van Bach beschouwt hij ‘de Hohe Messe’ als het beste en mooiste. authentieke aanpak voor alle muziek tot 1940 beste en mooiste.

Dominic Schrijer

Burgemeester van Zwijndrecht (2013-2019) en muziekliefhebber pur sang. Studeerde bestuurskunde in Rotterdam. Begon zijn politieke carrière als lid van de deelraad van Rotterdam Charlois en was daarna wethouder Sociale Zaken van Rotterdam. Muziek speelt van jongs af aan een belangrijke rol in zijn leven. Grootgebracht in een muzikaal gezin, waar vader dirigent was van diverse koren en orkesten. Dominic speelt klarinet bij de Zwijndrechtse harmonievereniging. Heeft een voorliefde voor Leonard Bernstein, maar geniet van alle muziek die vreugde en ontroering oproept. Samen met de Stichting Dutch Baroque zet hij zich in om van de Johannes- of Mattheüs Passion een jaarlijks terugkerend evenement in Zwijndrecht te maken.

Jan Nathan Rozendaal

Liefhebber van oude muziek. Hij is burgemeester van Elburg (2017). Hij studeerde in Wageningen en was voorheen als leidinggevende en wethouder werkzaam bij diverse overheden. Alhoewel geen muziekdeskundige, geniet hij erg van barokmuziek, het liefst uitgevoerd op authentieke instrumenten in een klassieke omgeving. Jan Nathan is enthousiast over de levendige manier waarop Dutch Baroque de historiserende uitvoeringspraktijk van de oude muziek wil voortzetten en doorgeven aan de nieuwe generatie.

Peter Taams

Medeoprichter en oud-voorzitter van Stichting Dutch Baroque. Registervinoloog en Dordtoloog, zelfstandig ondernemer in wijnen en adviseur en vrijwilliger bij diverse muziek organisaties, o.m. Bachfestival Dordrecht. Eén van de passies van Peter is authentieke Barokmuziek en daarom zal hij zich altijd inzetten voor stichtingen en organisaties waarin deze muziek centraal staat.