Voor Home klik op het Vino Amore logo! info@vinoamore.nl

Vino Amore

Waarschuwingen voor glasdeeltjes wijn

Da’s lekker zeg, glasdeeltjes in wijn, zo luidden diverse waarschuwingen in de media! Als extra voorzorgsmaatregel is toch besloten de producten terug te roepen’, schrijft de importeur, Groupe LFE in een advertentie in de krant. De flessen zijn te koop bij verschillende supermarkten in ons land: SPAR, PLUS, Dirk van den Broek, Dekamarkt, Boni, Jan Linders, Poiesz, DEEN en MCD. Als consumenten het etiket opsturen naar de importeur, krijgen ze het aankoopbedrag terug. Lidl heeft het fatsoen genomen om een waarschuwing te doen uitgaan.

Maar attention (!) – waarom kopen mensen nog wijn in de supermarkt?

Als u van wijn houdt dan koopt u die wijn toch niet in de supermarkt? De supermarkt is voor levensmiddelen, snacks, goedkope bulkwijn (wat in feite geen wijn is) en non food, dus zo’n beetje het nodige voor het directe levensonderhoud. Toegegeven, de kwaliteit van de wijn in de supermarkt is de laatste jaren wat omhoog gegaan. De wijnen zijn ook beter gerangschikt en u kunt als consument de wijn die u “lekker” vindt beter vinden. De wijnen staan op “smaak” gerangschikt en dit is gedaan om het u gemakkelijker te maken. Hierbij hebben de grootgrutters ook nog aantrekkelijke kaartjes gemaakt op de schappen met de smaakindrukken die u zou kunnen krijgen bij deze wijn (wat in veel gevallen helaas niet zal gebeuren). Eigenlijk behoeft u geen wijnkenner te zijn om een goede wijn te vinden, zou een mens denken. Maar veelbelovende kaartjes en een goede indeling van de schappen zorgen er nog niet voor dat ge een mirakels glas wijn kunt genieten, was het maar zo gemakkelijk.

Wijnmakers die voor supermarkten produceren moeten zo goedkoop mogelijk werken met zoveel mogelijk opbrengst anders kan men voor het bedrijf geen winst maken. Zonder winst kunt ge geen bedrijf runnen dus de prijs van de wijn kan alleen maar komen door hoge opbrengsten en door lage kosten. Jammer genoeg zijn hoge opbrengsten synoniem voor bedroevende kwaliteit dus de wijnmaker moet zijn trukendoos opentrekken om de opbrengsten te maximaliseren. Één van die maatregelen is om bij het hanteren van pesticiden niet op een onsje méér te kijken. Het gevolgd van dit alles is een dunne en schrale “wijn” waarin dingen zitten die u liever niet wilt aantreffen op de eerste de beste bijsluiter en u raadt het al, die zit er niet bij! De “wijn” die deze wijnboer maakt moet elk jaar ook hetzelfde smaken en hierdoor krijgt u een vlakke smaak. Die vlakke smaak komt omdat ge als consument (penny wise – money foolish?) dit zó wilt. U kiest eilaas die bonuswijn, die 6-voor-5 wijn, u wilt gene wijn maar een aanbieding! Is dit een overblijfsel uit onze Nederlandse cultuur waar melk in ruime mate doorheen geweven is en wijn niet? Of onze vrekkigheid? In Nederland is de eurocent feitelijk afgeschaft, maar de supermarkten bevechten elkaar op cent niveau! Zijn wij zó geworden, de prijs is het allerhoogste goed en de kwaliteit altijd ondergeschikt? De vraag stellen is haar beantwoorden.

Even terug naar de wijn. Stel: ge levert als wijnboer aan een grote supermarkt en de wijn wordt afgenomen door die supermarkt voor een zo laag mogelijke prijs. Consumenten vinden de wijn lekker (dat is al een wonder – meer waarschijnlijker is dat ze de prijs “lekker” vinden) en de supermarkt wil meer wijn. Het nadeel is bij wijn maken dat je maar één keer per jaar kan oogsten dus zal de supermarkt op zijn wijn moeten wachten, zoudt ge denken. Fout: de supermarkt wil meer wijn want ze willen verkopen. Zo niet, dan gaan ze naar uw buurman want deze buurman heeft wel genoeg wijn. Dat wilt ge niet dus ga ge op pad om meer druiven te kopen van andere wijnboeren. Wijnboeren met een goede reputatie verkopen hun druiven niet want zij verkopen hun eigen wijn wel. Ge zult dus genoegen moeten nemen met een mindere kwaliteit druiven en die wijn moet ook nog eens hetzelfde smaken als de wijn die reeds geleverd is aan de supermarkt. In de wijnkelder zult ge dus alle middelen moeten aanwenden om die wijn te ontwerpen. Van wijn maken is hier geen sprake meer, het is het fabriceren van een sapje met alcohol en dat sapje lijkt niet meer op een wijn!

Al met al kunnen we dus concluderen dat de processen die leiden tot bulk “wijn” niets met wijn van doen hebben maar méér met een uitgeknepen route tot winstmaximalisatie waarbij het heerlijke fenomeen wijn is gereduceerd tot een onbelangrijke component. Daar komen dit soort zaken uit voort.

Wees verstandig en koop uw wijn voortaan bij Vino Amore – dan hoeft u zich ook geen zorgen te maken over uw wijn. Omdat u het waard bent!

1 Reactie

  1. Frank

    Het enige voordeel wat een supermarkt biedt is het gemak. En gemak verziekt in dit geval de mens. Zowel de consument als producent. Want om dit gemak te kunnen bieden moet in de keten ergens behoorlijk op beknibbeld worden.

    Meestal wordt dit gerealiseerd door het creëren van een behoorlijke schaalgrootte. Dan kan men lekker goedkoop produceren. Men stopt het goedje in een wijnfles, plakt er een mooi etiket op en noemt het “wijn”. Dat klinkt natuurlijk beter dan hoe we het echt zouden moeten noemen…. “uilenzeik, bocht, of chateaux migraine ” zou beter de lading dekken. Geloof mij, ik ben ervaringsdeskundige.

    Zelf ben ik begonnen met de 2-3 euro wijnen uit de supermarkt. Na het lezen van het boek van Nederlands bekendste wijnmaker (en tevens componist van diverse reclamedeuntjes) ben ik overgestapt op al iets betere wijn.

    Maar de betere wijn wordt stiekem ook steeds duurder in de supermarkt. Voor mij in ieder geval geen migraine, pesticide of zelfs glasdeeltjes meer. Ik bestel voortaan bij Vino Amore!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.