Vino Amore

Weihnachtsoratorium Stichting Dutch Baroque

Weihnachtsoratorium Stichting Dutch Baroque

Weihnachtsoratorium Stichting Dutch Baroque

Het Weihnachtsoratorium van J.S. Bach (BWV 248) bestaat uit zes afzonderlijke, maar inhoudelijk verbonden cantates. De muziek was oorspronkelijk bedoeld voor kerst 1734 tot en met Driekoningen 1735. De cantates werden voor het eerst uitgevoerd voor de kerkelijke gemeenschap van de stad Leipzig. De kerkgangers luisterden in 13 dagen – tussen 25 december en 6 januari – naar de zes cantates. Bach voerde de cantates zowel op in de Nicolaikirche als in de Thomaskirche. Bach zelf heeft zijn cantates dan ook nooit als één geheel achter elkaar uitgevoerd, maar slechts één cantate per keer als onderdeel van een eredienst. Tegenwoordig beleven we het Weihnachtsoratorium dan ook totaal anders dan de tijdgenoten van Bach.

Johann Sebastian Bach

Dutch Baroque kiest ervoor om in één concert – als opmaat voor de kerstdagen – wel alle cantates uit te voeren met daarin o.a. het beroemde kerstlied ‘Ich steh an deiner Krippen hier’. De teksten van het Weihnachtsoratorium zijn ontleend aan het evangelie volgens Lucas en Mattheüs en waarschijnlijk geschreven door librettist Picander (pseudoniem van Christian Friedrich Henrici). Met het geboorteverhaal, opgetekend door Matthëus en Lucas, als basis, vormen de zes delen (cantates) toch één geheel, een Oratorium Tempore Nativitatis Christi. In deze cantates citeert de 50-jarige Bach naar hartenlust uit eigen feestelijke, wereldlijke cantates. Het Weihnachtsoratorium is daarmee een duidelijk voorbeeld van hergebruik door Bach van oudere wereldlijke muziek voor nieuw werk, het zogenaamde ‘parodiëren’. Bach nam bijna alle koren en aria’s uit zijn recente felicitatiecantates (BWV 213, 214 en 215) in aangepaste vorm over. Zodoende hoefde Bach alleen de verbindende recitatieven en koralen nieuw te componeren. In zijn ogen was het logisch om verjaardagsmuziek voor een koninklijke familie opnieuw te gebruiken ter ere van het geboortefeest van Christus, de hemelkoning. Dit is geen kwestie van gemakzucht, maar van kwaliteitsbesef, want zodoende werd vluchtige gelegenheidsmuziek beschermd tegen vergetelheid. Ware feestmuziek, waarin vocaal en instrumentaal alles uit de kast wordt gehaald!

Vino Amore leverde de wijnen voor deze avond!

Klik hier om de Stichting Dutch Baroque en Gerard de Wit te steunen!

Please follow and like us: